poniedziałek, 28 listopada 2016

KARTACZE- WYKONANIE KROK PO KROKU

Podlaskiem specjałem są bez wątpienia kartacze. W innych rejonach Polski nazywane też kołdunami, czy cepelinami. 
Krok po kroku pokażę Wam dziś jak prosto przygotować je w domu. To prawda,że są pracochłonne, ale smak wynagrodzi czas poświęcony na ich przygotowanie
Składniki:
3 kg ziemniaków,
1 kg ziemniaków do ugotowania
1,5 kg mięsa mielonego np z łopatki
sól,pieprz
surowy boczek
cebula
Wykonanie:
Ziemniaki gotujemy w  osolonej wodzie. Tłuczemy, następnie przeciskamy przez praskę do ziemniaków. 
Surowe ziemniaki tarkujemy.
Odciskamy przez ściereczkę,żeby były bez wody. Ja przeciskam przez tetrową pieluszkę- sprawdza się idealnie. Jeśli ziemniaki są kupowane dobrze dodać kilka łyżeczek mąki ziemniaczanej,ze ,,swojskich"ziemniaków krochmal się wytrąci gdy pozostawimy wodę z odciśniętych ziemniaków.Po kilku minutach krochmal opadnie na dno,wtedy trzeba go troszkę dodać do przeciśniętych ziemniaków.

Do tego dodajemy ugotowane ziemniaki.Wyrabiamy ziemniaczana masę .Mięso mielone doprawiamy sola,pieprzem.Ziemniaczana masę rozpłaszczamy w dłoni jak na pierogi,na środek wkładamy porcje mięsa,zawijamy brzegi masy ziemniaczanej,formując kule lub podłużne zaokrąglone kartacze.

W garnku nastawiamy wodę osolona(musi być dość słona, żeby smak przeszedł na kartacze).Kartacze wrzucamy pojedynczo nie przerywając wrzenia wody.
Gotujemy ok 45 minut.Na patelni smażymy pokrojony boczek na małą kosteczkę.Gdy boczek się zrumieni,dodajemy pokrojona w kosteczkę cebulkę,zrumieniamy. Wyłączamy. Polewamy ugotowane kartacze Pyszne są także na drugi dzień, przekrojone na pól, odgrzewane na patelni.
Przepis bierze udział w konkursie LAYMAN OD KUCHNI – BITWA NA PRZEPISY
http://www.layman.pl/bitwa-na-przepisy

50 komentarzy:

  1. Śląsko tłusto smacznie !
    Obserwuję

    OdpowiedzUsuń
  2. Wyglądają przepysznie zaraz przypomina mi się moja babcia też takie robiła, mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  3. ja jestem " mączna " dziewczyna i chętnie takie kluski bym zjadła :D

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo Ci dziękuję za krok po kroku. Super wiem już teraz jak zrobić (bez żadnych wątpliwości) kartacze. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. kieduś słyszałam określenie "śwwinki" na te potrawę

    OdpowiedzUsuń
  6. Nie ma chyba osoby by ich nie lubił :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy takich nie jadłam, ale wersję z wege nadzieniem chętnie bym spróbowała :))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Własnie pracuje nad innymi wersjami ;)

      Usuń
    2. Ja robię z bialym serem, można doprawić ser na ostro lub na słodko, tez bardzo smaczne

      Usuń
  8. Za kartaczami nie przepadam, ale moja rodzinka je uwielbia :) Jeszcze nigdy nie robiłam takich domowych :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To musisz spróbowac, takie domowe są o niebo lepsze od tych które można kupic...tych kupowanych mrożonych to wogle nie radzę kupiować, nie mają z kartaczami nic wspólnego

      Usuń
  9. Wyglądają bardzo apetycznie. :-) Pycha!

    OdpowiedzUsuń
  10. Pracochłonne, ale pyszne. Bardzo lubię :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo lubię, ale sama nigdy nie robiłam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wszystko przed Tobą, nie taki straszny wilk jak go malują

      Usuń
  12. Nigdy nie jadłyśmy ale jak nam ktoś kiedyś zrobi to chętnie spróbujemy :-D

    OdpowiedzUsuń
  13. Bardzo lubię! Jestem z Podlasia i u mnie w domu na takie kluchy mówi się pyzy :) I do farszu używamy gotowanych mięs. Jedno jest pewne - smak wynagradza czas przygotowania i włożoną prace :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pyzy,,,to określenie do zupelnie innych klusek. Takich gdzie mieso do farszu dajemy calkowicie ugotowane i zmielone, a do masy ziemniaczanej tylko ugotowanej dodajemy1.4 częsc mąki ziemniaczanej. Pyzy a kartacze to dwie rózne rzeczy, dwa rózne dania

      Usuń
  14. Nigdy nie słyszałam o tej potrawie, jestem ciekawa smaku :)

    OdpowiedzUsuń
  15. 45 min nie za długo?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. N kartaczae- masa ziemniaczana z surowych i gotowanych ziemniakow, ten czas jest ok. Mysle ze ,ylisz z pyzami, te gotowane ziemniaki masa- zbyt długo

      Usuń
  16. u mnie w domu mówi się na nie pyzy :) sporo pracy ale smakują rewelacyjnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pyzy dla mnie to zupełnie co innego

      Usuń
    2. U mnie tez mówi się pyzy lub kluski z mięsem (Podlasie),każdy dom mówi po swojemu.

      Usuń
    3. I SŁUSZNIE, BO KLUSKI Z ZIEMNIAKÓW TARTYCH I GOTOWANYCH TO WŁAŚNIE PYZY, NATOMIAST KLUSKI Z GOTOWANYCH ZIEMNIAKÓW Z DODATKIEM MĄKI ZIEMNIACZANEJ TO KLUSKI ŚLĄSKIE.

      Usuń
    4. Zgadza się, tylko kluski czyli pyzy, sa zupelnie innej wielkosci. Pyza to 1/3 kartacza. Stad roznica w nazwie. Z Majeczką w kuchni

      Usuń
  17. Jeszcze nigdy nie robiłam, musze wypróbować...

    OdpowiedzUsuń