niedziela, 19 października 2014

BIGOS STAROPOLSKI

Jak przychodzi jesień to mam wtedy chęć na taki prawdziwy staropolski bigos. Przepis na niego dostałam od mojej babci, ona od swojej mamy, tak przygotowywany jest w naszej rodzinie od pokoleń
Składniki:
1 kg kiszonej kapusty 1/2 kg słodkiej kapusty 1/2 kg wędlin 30 dag wędzonego boczku 1 kg mięsa surowego( schab, łopatka ) 3 jabłka garść suszonych grzybków 1 duża cebula 1 szklanka czerwonego wytrawnego wina 3 łyżki koncentratu pomidorowego majeranek, rozmaryn, nasiona jałowca, listek laurowy, pieprz ziarnisty, ziele angielskie,sól, pieprz mielony Wykonanie:
Grzyby na noc moczymy w ciepłej wodzie. Tak samo postępujemy ze sliwkami. Na drugi dzien grzyby gotujemy wodzie w ktorej się moczyły do miękkości, ze sliwek wyjmujemy pestki, kroimy w mniejsze kawałeczki. Kapustę szatkujemy, dodajemy umytą kapustę kiszoną, dolewamy szklankę wody, gotujemy do miękkości. Na tarce ścieramy jabłka, dodajemy do kapsuty, mięso i wędliny kroimy w kostkę tez wrzucamy do gotowania. Dodajemy też grzyby razem z wywarem i śliwki. Cebulę szklimy i wrzucamy również do garnka. doprawiamy do smaku wszystkimi przyprawami, dolewamy wino., gotujemy jeszcze ok 40 minut,dodajemy koncentrat,. Bigos przygotowujemy przynajmniej 3 dni przed podaniem, kazdego dnia go odgrzewając chłodząć i tak powtarzając aż do dnia spożycia.




13 komentarzy:

  1. Ale narobilas smaku, tak bym teraz zjadła bigosu:)
    Może wpadnę do ciebie:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Danusiu, bardzo chętnie, zapraszam !

      Usuń
    2. Czy tam jest też papryka?Bo widzę małe kawałki

      Usuń
  2. Martuś mój tato jest mistrzem bigosu i robi podobny. Twój wygląda pysznie, od razu mi się święta przypomniały :-) pozdrawiam cieplutko :-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie rozumiem ludzi, którzy nie doceniają smaku dobrego, polskiego, domowego bigosu! Rewelacja! Smak, zapach, i to, że jest to obiad na 2 dni :)

    Pozdrawiam i zapraszam też do nas, do kuchni matki i córki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anno, odwiedzam Was, napisz czy jest mozliwosc polubienia bloga w goglach oprocz dodania w kregach, chciałabym widziec wasze nowe posty w powiadomieniach :)

      Usuń
  4. Dobra dobra, bigos od pokoleń w rodzinie. ale talerz mój :)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mogłoby być inaczje :) Talerz pochodzi również ze zbiorów babci :)

      Usuń
  5. O tak taki pyszny gorący bigos , narobiłaś mi smak na niego .

    OdpowiedzUsuń
  6. bigosik to ja bardzo lubię, mniam :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Bigos to chyba większość z nas lubi. Jednak o dodaniu jabłka nie słyszałam i nigdy nie dodawałam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Jest mowa o sliwkach ale pytanie ile ich ma byc.

    OdpowiedzUsuń